Hipertensiunea si activitatea fizica

Activitatea fizica regulata este foarte importanta pentru pacientii hipertensivi din doua motive. In primul rand, pentru ca ajuta la mentinerea unei greutati optime. Exercitiile fizice previn obezitatea, o cauza majora a hipertensiunii. In al doilea rand, adaptarea cardiovasculara se imbunatateste cu ajutorul efortului fizic, iar tensiunea arteriala scade atat in conditii de odihna, cat si in conditii de stres.
Din acest motiv, e important sa faceti exercitii fizice de intensitate moderata, care solicita inima si aparatul circulator. Evitati insa artele martiale si sporturile care presupun efort excesiv din cauza puseurilor de tensiune pe care le pot provoca.

Aspecte de considerat:

  • Ca pregatire, e nevoie de o examinare medicala pentru a raspunde la urmatoarele intrebari: Ce sport vi se potriveste? Care este capacitatea dumneavoastra fizica? (EKG in timpul efortului)
  • In situatia in care tensiunea dumneavoastra arteriala depaseste pragul de 200/120 mmHg, sportul trebuie evitat fara a mai fi nevoie de o consultatie medicala.
  • Dozarea este importanta. In fiecare saptamana, trebuie efectuate 3-4 sesiuni de antrenament de 30-60 de minute. Intensitatea exercitiilor trebuie crescuta treptat.
  • Controlati ritmul cardiac in timpul antrenamentului cu ajutorul unui monitor de puls si nu uitati sa faceti pauze. (Valoare reper: puls in timpul efortului = 180 - varsta)
  • Faceti cateva exercitii de incalzire la inceputul sesiunii de antrenament si diminuati intensitatea efortului treptat la sfarsitul sesiunii.

Chiar si persoanele care nu au inclinatii spre sport au nevoie de miscare si vor beneficia ca urmare a activitatii fizice. Cateva metode simple va ajuta sa mentineti un stil de viata activ:

  • Renuntati la lift si urcati scarile pe jos
  • Folositi pe cat posibil bicicleta in locul masinii personale sau transportului in comun
  • Faceti plimbari regulate

Ca regula de baza, se poate spune ca sportul si exercitiile fizice pot deveni terapii antihipertensive eficiente doar daca sunt planificate, structurate, etapizate si efectuate in mod regulat. Respectand aceste reguli, pe langa scaderea tensiunii arteriale, veti observa o serie intreaga de efecte pozitive asupra evolutiei bolii, factorilor de risc si complicatiilor. In plus, pacientii hipertensivi isi vor imbunatati performantele cardiorespiratorii si calitatea vietii.

 

Sporturi recomandate si nerecomandate

recomandate recomandate limitat nerecomandate

Nordic walking
Jogging
Ciclism 
Inot   
Schi fond  
Role

Tenis
Tenis de masa 
Vaslit
Arte martiale cu nivel redus de efort
Atletism  

Badminton
Squash
Baschet
Hochei
Arte martiale cu nivel ridicat de efort