Hipertensiunea si relaxarea progresiva a muschilor

(in viziunea lui Jacobsen)

Asimilarea tehnicilor de combatere a stresului este importanta pentru pacientii cu hipertensiune. Relaxarea progresiva a muschilor ajuta la eliberarea tensiunii musculare provocate de stres.

Scopul relaxarii progresive a muschilor este constientizarea diferentei dintre incordare si relaxare, precum si dintre exercitarea si inlaturarea presiunii. Totii muschii din corp - de la cap la picioare - pot fi incordati si relaxati in mod constient. Cand tensiunea musculara cauzata de stres este eliberata, este eliminat si stresul.

Exercitiile se efectueaza pe un scaun cu ochii inchisi.

Relaxarea progresiva a muschilor poate avea loc in aproape orice context: seara inainte de culcare, in timpul unei sedinte, in situatiile de panica, in timpul examenelor, in birou, in tren/ avion, intr-o pauza scurta de calatorie cu masina si in multe alte situatii.
Tehnicile pot fi invatate cu ajutorul unor carti sau materiale audio de relaxare. Sunt oferite si cursuri care va ofera oportunitatea de a invata tehnica relaxarii progresive a muschilor.

Cum se procedeaza?

  • In primul rand, trebuie sa va concentrati atentia pe o grupa de muschi, de ex., mana dreapta. Mana este stransa incet in pumn. Concentrati-va atentia asupra tensiunii muschilor mainii drepte si incordati-i si mai mult. 
  • Mentineti incordarea timp de aproximativ 5-8 secunde. 
  • Apoi, relaxati-va in mod constient mana timp de aproximativ 30 de secunde. Repetati exercitiul. 
  • Dupa 40 de secunde de relaxare, treceti la urmatoarea grupa de muschi.

 

In timp, veti simti cand e nevoie sa va incordati si sa va relaxati muschii. Veti constientiza modul in care numarul de exercitii poate fi crescut, cat de des trebuie repetate exercitiile, precum si cand trebuie sa va opriti pentru a nu permite exercitiului de relaxare progresiva a muschilor sa devina contraproductiv. Antrenamentul este progresiv, practicantul invatand treptat modul cel mai eficient de relaxare a fiecarei grupe de muschi dupa faza de contractie. Acest lucru presupune, totusi, exersarea regulata a tehnicii.

Hipertensiunea si stresul