Recomandari nutritionale pentru pacientii cu hipertensiune

Bauturile

Consumati 1-2 litri de lichide pe zi, preferabil sub forma de bauturi neindulcite, precum apa/apa minerala sau ceaiurile de fructe si plante.
Consumati bauturi pe baza de cofeina (cafea, ceai negru/verde) cu moderatie.

 

Legumele

Consumati 3 portii de legume pe zi, inclusiv cel putin o portie de legume crude (1 portie = cel putin 120 g de legume sub forma de garnitura, salata sau supa).

 

Fructele

Consumati 2 portii de fructe pe zi (1 portie = cel putin 120 de grame = 1 pumn).

In fiecare zi, se poate inlocui o portie de fructe sau legume cu 200 ml de suc de fructe sau legume neindulcit.


 

Produsele din cereale integrale si leguminoasele, alte produse din cereale si cartofii

La fiecare masa principala, consumati o garnitura pe baza de amidon (3 portii pe zi, 1 portie = 75-125 g de paine sau 60-100 g de leguminoase [cantarite inainte de preparare], de ex., linte/naut sau 180-300 g de cartofi sau 45-75 g de fulgi/paste/porumb/orez/alte cereale [cantarite inainte de preparare], dintre care doua portii sa fie sub forma de produse din cereale integrale, in masura in care este posibil.)

 

Laptele, produsele lactate, carnea, pestele si ouale

Consumati 1 portie de carne, peste, oua, branza sau alte surse de proteine, precum tofu, pe zi, alternandu-le mereu (1 portie = 100-120g carne/peste [cantarita inainte de preparare] sau 2-3 oua sau 200 g de branza telemea/burduf sau 60g de cascaval sau 100-120g de tofu).

Nu mancati carnati, carne uscata, bacon sau mezeluri decat cel mult o data pe saptamana.

Consumati carne de peste o data sau de doua ori pe saptamana.

Suplimentar, consumati 3 portii de lapte sau produse lactate pe zi; sunt recomandate variantele

degresate (1 portie = 200 ml de lapte sau 150-180 g de iaurt sau 200 g de branza telemea/burduf

sau 30-60 g de cascaval).

 

Uleiurile, grasimile si fructele cu coaja tare

Utilizati 2-3 lingurite (10-15 g) pe zi de ulei vegetal de calitate superioara, precum uleiul de rapita sau masline pentru preparatele reci (de ex., pentru dressing-ul de salata).

Utilizati 2-3 lingurite (10-15 g) pe zi de ulei vegetal ca ingredient pentru mancarea gatita (tocanite, fripturi): se recomanda uleiul de masline.

Daca este necesar, consumati 2 lingurite (10-15 g) pe zi de unt sau margarina din uleiuri de calitate superioara.

Este recomandabil sa consumati 1 portie de fructe cu coaja tare pe zi (1 portie = 20-30 g de migdale, nuci sau alune de padure etc.).


 

Dulciurile, gustarile sarate si bauturile energizante

Consumati cu moderatie dulciurile si bauturile indulcite (de ex., bauturi carbogazoase, ice tea, bauturi energizante). Nu consumati mai mult de 1 portie pe zi (1 portie = 1 baton de ciocolata, 1 felie mica de prajitura, 1 cupa de inghetata, 200 ml de bauturi indulcite). Pe cat posibil, abtineti-va de la gustarile sarate.

In cazul in care consumati bauturi alcoolice, faceti-o cu moderatie si in timpul meselor zilnice. In cazul barbatilor, se recomanda maximum 2 pahare de vin sau bere pe zi, iar in cazul femeilor,

maximum 1 pahar pe zi – nu consumati alcool in fiecare zi.

Consumati sare cu iod si fluor si izolat mancaruri sarate.

Hipertensiunea si alimentatia