Hipertensiunea si alimentatia

O alimentatie sanatoasa si un consum cat mai redus de sodiu (sare) sunt esentiale pentru reducerea valorilor tensiunii arteriale.

Reducerea consumului de sare de la 12-15g la 4-6g pe zi poate contribui la diminuarea valorilor tensiunii arteriale cu 10-15 mmHg la majoritatea pacientilor hipertensivi. O reducere drastica a valorilor tensionale poate fi obtinuta printr-un consum de sare de 3g pe zi.

Consumul excesiv de sare (clorura de sodiu, „sare de masa”) este nociv pentru organism. Acesta duce la ingustarea vaselor de sange, ceea ce provoaca o presiune crescuta asupra peretilor vasculari si implicit cresterea tensiunii arteriale respectiv exacerbarea unei tensiuni deja crescute. Mai mult, in cazul anumitor boli, ca de exemplu, insuficienta cardiaca, afectiunile renale si hepatice, sarea este eliminata foarte greu din organism, acest lucru putand contribui la agravarea afectiunilor respective.
Pe langa limitarea consumului de sodiu/ sare, un rol cu adevarat important il are raportul dintre sodiu si potasiu. Efectul pozitiv al unei alimentatii bogate in potasiu se datoreaza excretiei crescute de sodiu si apa la nivelul rinichilor cu impact pozitiv asupra tensiunii. O dieta bogata in fructe si legume contribuie la randul sau la reducerea tensiunii arteriale.
Colesterolul reprezinta unul dintre factorii de risc majori ai bolilor cardiovasculare. Acizii grasi polinesaturati care se regasesc in carnea de peste si uleiurile vegetale au o eficienta demonstrata in a reduce nivelul de colesterol si tensiunea arteriala.

Cu toate acestea, trebuie sa tineti cont de faptul ca reducerea consumului de sare si modificarea alimentatiei aduc beneficii reale sanatatii doar daca sunt insotite de masuri suplimentare: reducerea greutatii, consumul limitat de alcool, intensificarea activitatii fizice si reducerea nivelului de stres cronic, acesta din urma avand un efect negativ asupra tensiunii arteriale.