Nordic walking with hypertension

Pacientilor cu hipertensiune arteriala le este recomandata practicarea nordic walking-ului. Acesta este un sport care isi are originea in Finlanda, fiind utilizat initial in antrenamentele de vara ale schiorilor de fond. Nordic walking presupune o tehnica de mers ce implica utilizarea unor bete speciale.
Nordic walking este un sport care antreneaza atat bratele cat si picioarele. Picioarele sunt folosite pentru inaintare, iar bratele pentru ghidarea betelor. Deplasarea este compusa din miscari de impingere brat – picior opus, in mod alternativ, gamba stanga cu bratul drept si invers. Astfel, nu doar picioarele sunt antrenate, ci si bratele. Acest exercitiu fizic contribuie la intretinerea sistemului osos si a celui muscular.

Dimensiunea si rezistenta cordului cresc, ceea ce, pe termen lung, determina “degrevarea” inimii si a sistemului circulator, avand in vedere ca tensiunea arteriala este diminuata in ansamblu. Va fi nevoie de mai putine batai ale inimii pentru a alimenta intregul organism cu cantitatea necesara de oxigen.

In plus, articulatiile picioarelor (gleznele si genunchii) sunt mai putin solicitate, avand in vedere ca aproximativ 20 la suta din greutatea corpului este distribuita inspre bete.
Pompa musculara de la nivelul picioarelor este activata prin intermediul miscarii. Astfel, fluxul sanguin inspre inima este stimulat, evitandu-se riscul stazei si a afectiunilor venoase la nivelul membrelor inferioare.

Echipament:

  • Folositi bete din carbon deoarece sunt mai usoare si prezinta un nivel scazut de vibratii.
  • Dimensiunea recomandata a betelor: inaltimea corpului in cm x 0,7. Cand batul este in pozitie perpendiculara fata pe pamant, antebratul si bratul trebuie sa fie in unghi drept.
  • Pentru o solicitare minima a articulatiilor, folositi incaltaminte cu talpa moale.
  • Purtati imbracaminte din materiale care “respira”. Cand temperatura este scazuta, se recomanda purtarea mai multor straturi subtiri de imbracaminte.

Ce trebuie sa luati in considerare cand practicati nordic walking?

  • Pentru a beneficia la maxim de acest sport, se recomanda 3 sedinte a cate 30-40 de minute pe saptamana.
  • Este important sa va insusiti o tehnica adecvata in vederea evitarii accidentarilor. Puteti invata tehnica corecta in cadrul unor cursuri speciale.
  • Intensitatea antrenamentului trebuie crescuta treptat.
  • Initial, trebuie sa tineti cont de efortul suplimentar presupus de utilizarea betelor. Efectuati primele sesiuni intr-un ritm relaxat, fara bete.
  • La inceputul sesiunii de antrenament, cresteti gradul viteza si dimensiunea pasului. La finalul sesiunii de antrenament, reduceti ritmul treptat. La final este recomandat sa faceti cateva exercitii usoare pentru intinderea musculaturii picioarelor si a gatului.

Hipertensiunea si activitatea fizica