Alimentatia sanatoasa pentru pacientii cu hipertensiune

Evitati alimentele cu continut ridicat de sare si reduceti cantitatea de sare consumata

Daca sangele are un continut ridicat de sare, rinichii retin o cantitate mai mare de apa, respectiv excreta mai putin. Volumul crescut de sange rezultat are ca efect cresterea tensiunii arteriale. Daca acest lucru se intampla in mod regulat, persoana afectata poate dezvolta hipertensiune arteriala.

Ce alimente trebuie evitate?

  • Alimentele semi-preparate si conservele
  • Biscuitii sarati
  • Carnea si pestele conservate, sarate si afumate

Cum poate fi redus consumul de sare?

  • Evitati potentiatorii de arome
  • Nu adaugati sare in plus
  • Cand gatiti, folositi ierburi si condimente proaspete
  • Incercati sa va obisnuiti sa nu folositi sare sau amestecuri de condimente
  • Verificati continutul de sodiu din apa minerala

Cum putem gati cu mai putina sare?

  • Gatiti cartofii cu tot cu coaja, nu-i fierbeti in apa cu sare
  • Adaugati doar putina sare in apa in care doriti sa fierbeti pastele, orezul si cartofii
  • Sarati carnea doar dupa ce se rumeneste/ prajeste
  • Fierberea la aburi, gatitul in folie si la gratar ajuta la conservarea aromelor proprii alimentelor

Alegeti alimente care au gust bun si fara sare!

 

Aveti grija la tipurile de grasimi pe care le consumati. Incercati sa reduceti consumul total de grasimi

La ce trebuie sa avem grija cand alegem grasimile pe care le consumam?

  • Evitati grasimile de origine animala, precum untul, sunca grasa si slanina
  • Alegeti grasimi cu un nivel ridicat de acizi grasi polinesaturati sau mononesaturati (uleiul de floarea soarelui, uleiul de masline, uleiul de rapita, uleiul de in sau uleiul de soia)

Cum poate fi redus consumul total de grasimi?

  • Alegeti alimente cu continut scazut de grasimi
  • Alegeti metode de gatit care presupun utilizarea unui nivel redus de grasimi (de ex. tigai cu strat ceramic, folie de aluminiu etc.)
  • Inlaturati grasimile solide atunci cand preparati supe si sosuri

 

Alegeti alimente bogate in potasiu si fibre

O alimentatie bogata in potasiu si fibre contribuie la reducerea usoara a tensiunii arteriale.

Potasiul duce la o crestere a nivelului de apa excretata, ceea ce faciliteaza relaxarea vaselor de sange si reducerea tensiunii arteriale.

Alimente bogate in potasiu:

  • Produse din cereale integrale
  • Cartofi
  • Legume precum spanac, broccoli, salata verde, ciuperci champignons
  • Nuci, fructe confiate, banane
  • Peste

Lasand legumele mult timp in apa sau gatindu-le timp indelungat, potasiul trece in lichid. Daca acesta nu este folosit mai departe la prepararea mancarii, potasiul se pierde.

Alimentele bogate in fibre presupun o mestecare mai lunga si mai intensa, cea ce creeaza o senzatie de satietate, contribuind la o crestere mai lenta a cantitatii de zahar din sange si ajutand la regularizarea digestiei. O nutritie bogata in fibre poate contribui la prevenirea tulburarilor gastrointestinale (de ex., constipatie, cancer de colon, hemoroizi etc.), tulburarilor metabolice (de ex., obezitate, diabet) si bolilor cardiovasculare (de ex., arterioscleroza, hipertensiune arteriala).

  • Exemple de alimente bogate in fibre:
  • Cereale (grau, ovaz)
  • Legume (varza de Bruxelles, morcovi, fenicul, conopida etc.)
  • Pastai (linte, mazare, fasole)
  • Fructe (mere, pere, banane, kiwi etc.)
  • Fructe cu coaja tare (alune, arahide, fistic etc.) 

 

Asigurati-va ca aportul de energie este adecvat

Este important sa evitati „caloriile goale”, ca de exemplu bauturile si alimentele cu zahar, intrucat acestea provoaca obezitate. In acelasi timp, este recomandabil sa va propuneti sa atingeti si sa mentineti o greutate normala; activitatea fizica este cruciala in acest sens.