Hipertensiunea si stresul

Stresul reprezinta una dintre cauzele majore ale hipertensiunii, prin urmare, trebuie sa invatati sa combateti stresul.

Stresul este raspunsul organismului la stimuli intensi, ca de exemplu, temperatura scazuta, zgomotul, conflictele. Acesta stimuleaza sistemul nervos simpatic (parte a sistemului nervos vegetativ) si secretia hormonilor de stres precum adrenalina, noradrenalina si cortizolul la nivelul cortexului, respectiv maduvei glandelor suprarenale. Exista stres „pozitiv” (eustres) care ne incurajeaza sa rezolvam problemele zilnice si stres „negativ” (distres).

In starea de distres, raspunsurile organismului la factorii stresanti sunt prelungite, iar in cazul unei reactii cronice, acestea pot afecta evolutia hipertensiunii arteriale si a arteriosclerozei. Zgomotul, presiunea impusa de competitie, agitatia, lipsa de recunoastere, frica de pierdere a bunei dispozitii, problemele familiale sau grijile de serviciu: toate pot declansa stres.

Raspunsul la stres ne pregateste organismul pentru situatii dificile. Tensiunea arteriala creste, respiratia se intensifica, inima bate mai tare, iar muschii devin mai incordati. Odata ce pericolul a trecut, organismul se relaxeaza si se reface.

Pe de alta parte, stresul constant ne poate imbolnavi. Prin urmare, este important sa invatati tehnici de combatere a stresului. In cazul in care suferiti de hipertensiune arteriala, odihna si relaxarea sunt esentiale. Persoanele afectate de hipertensiune trebuie sa se asigure ca dorm suficient, ca au suficiente zile de concediu si momente de relaxare si sa evite situatiile neplacute si conflictele din viata de zi cu zi. Exista mai multe metode pentru gestionarea activa a stresului.