Hipertensiunea arteriala si antrenamentul autogen

Asimilarea tehnicilor de combatere a stresului este importanta pentru pacientii cu hipertensiune. Antrenamentul autogen va ajuta sa abordati plini de incredere rutina zilnica si sa combateti stresul cotidian, consolidandu-va in acelasi timp starea de bine.

In cadrul antrenamentului autogen, relaxarea consta in repetarea in liniste a unor formule insotite de vizualizari (autosugestii), ca de exemplu, „Mana mi se incalzeste.” sau „Inima imi bate calm, puternic si ritmic.” Repetarea formulei are un efect de restabilire a echilibrului la nivelul sistemului nervos vegetativ, fiind eliberati mai putin hormoni de stres.

Metoda este eficienta atat pentru copii, cat si pentru adolescenti si adulti.

Exercitiile de baza includ:

  • Un exercitiu de sugerare a greutatii unei parti a corpului: Atentia este focalizata pe o parte a corpului, de obicei, o mana sau un picior. O formula tipica ar putea fi de forma: „Mana imi este foarte grea.” Ulterior, sugerarea greutatii poate fi extinsa spre alte parti ale corpului, iar apoi, spre intregul corp.
  • Un exercitiu de sugerare a caldurii: La fel ca in cazul exercitiului de greutate, initial, se sugereaza ca o anumita parte a corpului este foarte calda. Ulterior, aceasta caldura placuta se extinde inspre tot corpul.
  • Exercitiu de respiratie: O formula ar putea fi de forma: „Am o respiratie foarte calma.”
  • Un exercitiu pentru stomac: Atentia este focalizata pe partea superioara a abdomenului. Astfel, caldura este canalizata inspre zona respectiva a corpului.
  • Un exercitiu cardiac: Ritmul cardiac devine regulat si calm prin canalizarea atentiei asupra inimii.
  • Un exercitiu pentru frunte: O formula ar putea fi de forma: „Capul imi este usor.”

Fiecare exercitiu trebuie sa includa mai multe componente (de ex., „sugerarea greutatii”, „sugerarea caldurii” si „observarea respiratiei”) timp de cate 3-5 minute. Acestea sunt efectuate pe scaun (sau, dupa caz, in pat) cu ochii inchisi.

Antrenamentul autogen se face intr-o incapere intunecata si cat mai linistita.

Se recomanda inscrierea la cursuri tinute de profesionisti pentru asimilarea tehnicii corecte.

Hipertensiunea si stresul